13 lecții după 12 ani de prezență în Corpul de Experți al Corpului de Control al Ministrului
10/11/2017 7:36:00 PM de la Mate.Info.Ro
Ministerul Educaţiei anunţă o nouă selecţie de experţi pentru Corpul de Experţi ai Corpului de Control al Ministrului.
Selecţii s-au mai organizat în 2005, 2007, 2010, 2012.
Am avut şansa de a fi selectat în acest corp în urma selecţiei publice din 2005. De atunci s-au scurs 12 ani. Am participat în calitate de formator la cursurile organizate pentru experţii selectaţi în 2007 şi 2012. Pentru cursul din 2012 am asigurat gratuit platformele electronice de învăţare şi comunicare, administrarea lor şi instruirea cursanţilor în utilizarea lor.
Pe durata prezenţei în corp, am fost implicat în toate formele de activităţi: controale tematice, soluţionare de petiţii, monitorizare de examene naţionale.
Am decis să scriu acest text pentru colegii care îşi doresc să participe la selecţia din acest an, pentru a-i încuraja şi pentru a le împărtăşi din experienţa acumulată.
-
Chiar dacă miniştrii educaţiei s-au succedat în ritmuri din ce în ce mai accelerate, relaţia acestora cu membrii corpului de experţi a fost întotdeauna mai curând simbolică. Nu cunosc ca în cei 12 ani să fi existat vreun contact între vreun ministru şi membrii acestui corp, în alte circumstanţe decât prezenţa simultană, conjuncturală, în vreo unitate şcolară, pe durata examenelor naţionale, în cursul activităţii de monitorizare. Personal, nu am fost implicat în vreun asemenea context. Nu vă aşteptaţi la exprimarea prea frecventă a vreunei forme de recunoştinţă sau a vreunei preţuiri, chiar dacă munca pe care o veţi face va fi aproape sigur un exerciţiu de voluntariat.
-
Corpul de Control este cel care organizează activitatea Corpului de Experţi. În acest corp, personalul beneficiază de stabilitate pe posturi/funcţii şi majoritatea inspectorilor, consilierilor sau experţilor cu care veţi interacţiona sunt profesionişti. Nu veţi întâmpina probleme care să nu poată fi soluţionate în modul cel mai decent posibil, punctualitatea şi respectul pentru ceilalţi sunt constante în relaţiile cu experţii. Sunt aproape convins că selecţia la care veţi participa va fi gestionată impecabil. Singurele probleme pot apărea în procesul de avizare sau de aprobare a ordinelor de ministru care vor consacra sau nu diverse realităţi din viaţa corpului. Problemele pot fi generate de instabilitatea miniştrilor şi de agendele uneori nealiniate, ale acestora.
-
Se întâmplă relativ des ca activităţile în care sunt implicaţi experţii în control să fie coordonate şi de alte structuri de la nivelul Ministerului Educaţiei. De asemenea, echipele de lucru pot fi mixte, având în componenţă inspectori generali, inspectori, experţi sau consilieri. Fiţi pregătiţi să interacţionaţi şi cu decidenţi de la paliere diferite: directori, directori generali, secretari de stat.
-
Formarea experţilor se realizează prin programe de formare acreditate. Nu există riscul de a improviza sau de a nu beneficia de consiliere în activitatea pe care o veţi desfăşura. Ultima inovaţie în procesul de comunicare, grupul de WhatsApp, permite consilierea şi comunicarea între experţi şi reprezentanţii Corpului de Control.
-
Expertul în control nu are dreptul să desfăşoare activităţi de control în judeţul propriu, aşa că, dacă aveţi motivaţii maloneste, mai bine aţi renunţa la gând. Veţi ajunge întotdeauna în contexte noi, alături de persoane pe care mai mult ca sigur că nu le veţi cunoaşte. Prezenţa dumneavoastră nu ar trebui să aibă alt sens decât asigurarea respectării cadrului normativ şi impunerea soluţiilor legale.
-
Poziţia de membru în corpul de experţi reprezintă un test al integrităţii şi umanităţii fiecăruia. Modul specific în care vă veţi raporta la provocările acestui statut este strict individual. Fiţi siguri, însă, că nu veţi fi singuri în această aventură. Tot timpul veţi fi înconjuraţi de oameni. Activitatea dumneavoastră se va desfăşura la vedere. Veţi primi, inevitabil, feedback-uri care vă vor ajuta să deveniţi din ce în ce mai buni în ceea ce veţi face.
-
Activităţile de control sau monitorizările pe care le veţi realiza se vor finaliza prin raportări către diverse niveluri. Deciziile nu vă aparţin. Una din obligaţiile dumneavoastră va fi să documentaţi şi să raportaţi la cadrul legal faptele pe care le veţi analiza, astfel încât deciziile care se vor lua să fie juste şi temeinic fundamentate.
-
Trebuie să staţi bine cu nervii. România nu este omogenă în privinţa modului de raportare la exigenţele cadrului normativ. Există zone unde veţi cunoaşte mulţi aliaţi în procesul de asigurare a respectării legislaţiei, dar există şi zone unde aţi putea risca să fiţi singurul interesat de o asemenea misiune. Trebuie să fiţi pregătit să interacţionaţi cu oameni care ascund motivaţii diverse şi trebuie să fiţi convins că singura cale corectă este cea a respectării legislaţiei, astfel încât să îi puteţi convinge şi pe ceilalţi.
-
Legislaţia este stufoasă, actualizată des, nu de puţine ori incoerentă sau interpretabilă. Fiţi pregătiţi să o aveţi tot timpul la dispoziţie în cele mai actualizate variante, astfel încât să nu orbecăiţi. Nu de puţine ori am avut de înfruntat „adevăruri” rezultate din proiecte de acte normative care nu fuseseră niciodată aprobate, din elemente de legislaţie neactualizate, din cutume instituţionale sau individuale neacoperite normativ. De multe ori, având suportul legislativ, veţi fi de folos colegilor şi îi veţi proteja de viciile arbitrariului.
-
Vă veţi desfăşura activitatea într-un mediu stresant. Abilităţile personale de comunicare şi de relaţionare reprezintă atuuri. De asemenea, reprezintă atuuri competenţele de operare cu surse de date digitale, eventual online sau cu mijloace de comunicare electronice. Siguranţa de sine vine din documentarea preliminară şi din pregătirea activităţilor în care veţi fi implicaţi. Improvizaţia este sursă suplimentară de stres şi vă poate vulnerabiliza poziţia. Fiţi pregătiţi să învăţaţi tot timpul.
-
Pentru toate deplasările în care veţi fi implicaţi vi se vor deconta cheltuielile de transport, cazare (în limita a 125 de lei/noapte) şi vi se va asigura o diurnă cu valoare nenegociabilă (17 lei/zi). Nu există întârzieri sau probleme legate de asigurarea acestora. Nu veţi fi plătiţi suplimentar pentru activitatea desfăşurată în timpul concediilor. Dacă veţi aprecia suficient de mult oportunităţile de dezvoltare profesională, personală, dar şi dacă veţi avea o satisfacţie din impunerea domniei legii, nici nu veţi simţi că pierdeţi ceva.
-
Convingeţi-vă, deşi sper să nu fie nevoie să o faceţi acum, conjunctural, pentru această selecţie, că doar respectarea cadrului legal vă asigură nopţi liniştite, oriunde vă veţi afla. Nu vă expuneţi conflictelor de interese, traficului de influenţă, nu acceptaţi soluţii improvizate, nu încurajaţi arbitrarul, nu hrăniţi orgoliile celor care cred că ei fac legea, nu vă ascundeţi, nu acceptaţi compromisuri compromiţătoare. Fiţi pregătiţi să intraţi în orice arenă şi să ieşiţi impecabili.
-
În cei 12 ani de activitate în corp nu am fost niciodată condiţionat de alte motivaţii decât respectarea legislaţiei. În activitatea de control nu mi s-au sugerat niciodată soluţii sau moduri de interpretare care să submineze puterea legii. Am cunoscut foarte mulţi oameni pentru care am o mare preţuire, am cunoscut şi contexte în care faptele unor decidenţi mi-au lăsat un gust amar. Am raportat tot. Am încercat să-mi menţin încrederea în colegi şi în oamenii şcolii. Cei mai mulţi au meritat această încredere.
Sper ca aceste lecţii să vă fie utile şi să vă lumineze cumva drumul pe care veţi avea a merge.
Acum 12 ani, în august 2005, drumul meu a început cu o scrisoare de intenţie care suna astfel:
„Doresc sa fac parte din echipa de experti pe domeniul juridic deoarece consider ca nu se poate realiza o descentralizare reala si eficienta a sistemului educational in lipsa respectarii legislatiei specifice si generale.
Atributii care revin sau vor fi transferate catre unitatile scolare, precum: exercitiul financiar-contabil, procedurile de selectie a personalului, activitatile de evaluare a performantelor personalului angajat, organizarea institutionala si adaptarea unitatii de invatamant la cerintele mediului socio-economic; nu pot fi realizate in mod obiectiv si optim in lipsa respectarii unui cadru normativ.
Avand in vedere ca doar respectarea procedurilor, regulilor standard si normelor, stabilite in actele normative elaborate de Parlamentul Romaniei (legi, coduri, statute speciale), de Ministerul Educatiei (ordine ale ministrului, regulamente) sau de catre alte institutii (guvern, alte ministere), ofera siguranta obtinerii unor rezultate obiective, anticipate si necontestabile; reprezinta o obligatie a tuturor decidentilor din sistem sa cunoasca si sa respecte legislatia.
Respectarea legislatiei de catre factorii de decizie de la nivelul institutiilor de invatamant reprezinta o garantie ca programele guvernamentale sau eventuale acte de reforma sunt aplicate corect, fara interpretari, modificari, denaturari.
De asemenea, o buna cunoastere a legislatiei este de natura sa reduca cantitativ si calitativ actele decizionale arbistrare si subiective, in plus determina reducerea numarului de situatii de criza sau conflictuale din cadrul institutiilor de invatamant. Mai mult decat aceasta, un decident care respecta legislatia este intotdeauna protejat de eventuale acte de cercetare sau anchete realizate fie de persoane cu rol de control din cadrul sistemului de invatamant, fie de organele de cercetare din cadrul unor terte institutii: politie, parchet, camera de conturi.
Doresc sa particip la aceasta selectie deoarece am realizat studii de jurnalism si legislatie care mi-au dezvoltat respectul fata de valoarea normei si a regulii. De asemenea, urmand cursuri masterale in management educational realizez o formare initiala in acest domeniu al conducerii si organizarii institutiilor de invatamant. Si in cazul acestui ciclu de formare, particip la cursuri care isi circumscriu continuturile domeniului juridic si in special legislatiei scolare.
Inchei aceasta scrisoare de intentie, mentionandu-mi interesul pentru o obiectivizare a actului decizional, pentru o crestere a gradului de receptare si cunoastere a cadrului normativ de catre factorii de decizie din cadrul institutiilor de invatamant, pentru o diminuare semnificativa, daca nu chiar eliminare, a contextelor arbitrare, subiective, neregulamentare din gestiunea institutiilor scolare.”
Tuturor celor care credeţi în puterea legii, în egalitatea în faţa legii, şi care sunteţi dispuşi să trăiţi sub domnia legii, vă doresc succes!
Prof. Dumitrel TOMA