Proiectul noilor programe scolare, publicat de Ministerul Educatiei, se afla în dezbatere publica


Proiectul de programe scolare cu care ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, si-a propus sa reformeze integral sistemul preuniversitar a fost publicat pe site-ul oficial al institutiei si se afla în dezbatere publica, însa seamana izbitor cu cele aflate în vigoare, concepute din 1998 încoace.

Cu o jumatate de an în urma, Andronescu promitea ca va reforma complet sistemul de învatamânt, de la schimbarea programelor din preuniversitar si descentralizarea sistemului, la o noua lege a învatamântului, un cod, chiar, "cum sunt codul civil, codul penal sau codul muncii", dupa cum spunea ministrul.

one wayÎn ceea ce priveste programa, ministrul se gândea la un proiect prin care elevii sa nu mai acumuleze informatii perisabile, ci sa învete sa gândeasca. "Dorim sa adoptam o programa care sa formeze cele opt competente cheie, asa cum cere si Comisia Europeana. Pentru a realiza acest lucru, vom reduce programa la cunostinte esentiale, care nu se perimeaza în timp", explica, la începutul anului, Andronescu. Verificând, în paralel, proiectul propus de minister si programa veche, primul aspect care sare în ochi este ca specialistii care au lucrat de-a lungul timpului la programa scolara au încercat, si ei, sa ajunga la celebrele opt competente europene, numai ca nu le-au enumerat, la începutul documentelor.

"În noua structura a învatamântului obligatoriu, nivelul ridicat de complexitate al finalitatilor este determinat de necesitatea asigurarii deopotriva a educatiei de baza pentru toti cetatenii - prin dezvoltarea echilibrata a tuturor competentelor cheie si prin formarea pentru învatarea pe parcursul întregii vieti - si a initierii în trasee de formare specializate. Pe baza rezultatelor studiilor efectuate, la nivelul Comisiei Europene au fost stabilite 8 domenii de competente-cheie, fiind precizate pentru fiecare domeniu cunostintele, deprinderile si atitudinile care trebuie dobândite, respectiv formate elevilor în procesul educational", urmarea programa de matematica de clasa a IX-a din 2004.

Exact acelasi obiectiv îl are si noua programa, la care se adauga enumerarea propriu-zisa a competentelor cheie ce ar urma sa fie dobândite prin studiul matematicii de clasa a IX-a, si anume: "competente în matematica si competente de baza în stiinte si tehnologie, comunicare în limba materna, competente digitale, a învata sa înveti, comunicare în limbi straine, competente sociale si civice, spirit de initiativa si antreprenoriat si sensibilizare si exprimare culturala".

Altfel, programa scolara noua este identica, în proportie covârsitoare, cu cea veche, atât din punct de vedere al continutului, cât si al exprimarii. Autorii programei au si împrumutat textele de la unii la altii. De plida, proiectul de programa de matematica pentru clasa a V-a este o compilatie de texte din programa în vigoare, conceputa în 1999, la care se adauga textul cu titlul "Valori si atitudini", copiat din programa pentru clasa a IX-a, în vigoare din 2004. Astfel, potrivit noii programe, valorile si atitudinile matematicii sunt "dezvoltarea unei gândiri deschise, creative, si a independentei în gândire si actiune, manifestarea initiativei, a disponibilitatii de a aborda sarcini variate, a tenacitatii, a perseverentei si a capacitatii de concentrare, dezvoltarea simtului estetic si critic, a capacitatii de a aprecia rigoarea, ordinea si eleganta în arhitectura rezolvarii unei probleme sau a construirii unei teorii, formarea obisnuintei de a recurge la concepte si metode matematice în abordarea unor situatii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice si formarea motivatiei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru viata sociala si profesionala".

Verificând diferentele între programele scolare de limba româna pentru preuniversitar, diferentele sunt, iarasi, nesemnificative. De exemplu, la clasa a V-a, profesorii ar trebui sa selecteze, potrivit proiectului ministerial, 5-7 texte de studiat, a câte maximum doua pagini fiecare, în timp ce pâna acum erau selectate 8-10 texte, de maximum o pagina. Singura diferenta ar fi aceea ca alegerea textelor cu pricina este lasata acum pe seama cadrelor didactice si a autorilor de manuale, în timp ce, pâna acum, ministerul facea propuneri concrete.

Potrivit Lilianei Preoteasa, seful directiei care se ocupa de sistemul preuniversitar din Ministerul Educatiei, programele scolare nu au fost modificate radical, ci au fost regândite în sensul dobândirii competentelor. Pentru cum s-a procedat în acest sens sefa preuniversitarului ne îndeamna sa cerem explicatii celor care au redactat proiectul, si anume inspectorii de specialitate din Centrul National de Curriculum si Evaluare din Învatamântul Preuniversitar (CNCEIP), institutie pe care o conduce tot Liliana Preoteasa. "Eu pot sa va spun ca proiectul este îndreptat spre acumularea de competente. Pentru întrebari punctuale adresati-va celor care l-au redactat", a raspuns Preoteasa la întrebarile NewsIn.

Reprezentantii CNCEIP au refuzat sa precizeze numele celor care au coordonat elaborarea programelor scolare si numarul celor care au contribuit la acest demers, mentionând ca vor anunta aceste informatii în termenul legal de 30 de zile si numai dupa primirea unei solicitari scrise în acest sens.

Documentul se afla în dezbatere publica pe site-ul ministerului pâna pe 16 iulie. Potrivit conducerii CNCEIP, pâna în prezent nu s-au facut nici un fel de comentarii pe acest document.

Reforma învatamântului este, de altfel, una dintre temele campaniei ""Strada, Scoala si Spital", initiata de grupul Realitatea-Catavencu. În cadrul acestei campanii, la Realitatea TV a fost inaugurata, duminica, 21 iunie, o serie de emisiuni dedicate educatiei.

Drumurile si infrastructura, inclusiv siguranta cetateanului, scoala si continutul învatamântului, infrastructura de sanatate si tot sistemul sanitar sunt obligatii prioritare ale statului fata de cetatean. Fara îndeplinirea acestora, statul nu exista. Campania "Strada, Scoala si Spital" a grupului Realitatea-Catavencu analizeaza continutul acestui contract social dintre stat si cetatean si încearca sa-i faca pe politicieni sa înteleaga ca aceasta este prioritatea prioritatilor.

Iata cotinutul acestor programe:

Programa Matematica, Clasele a I a si a II a, 2009-2010

Programa Matematica Clasa a III a 2009-2010

Programa Matematica Clasa a IV a 2009-2010

Programa Matematica Gimnaziu 2009-2010

Pentru celelalte materii puteti descarca programele scolare de  AICI

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame