Anul 2009 a adus modificari majore în sistemul de educatie nationala- VEZI MODIFICARILE
Anul 2009 a fost destul de agitat în ceea ce priveste sistemul de educatie. Fostul ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu, a propus un nou Cod al educatiei, care însa a fost declarat neconstitutional. Sistemul de educatie a suferit însa schimbari esentiale în ceea ce priveste examenele de bacalaureat si admitere în liceu.
Codul Andronescu, propus de fostul ministru al Educatiei, venea sa modifice sistemul de admitere la liceu, cerea micsorarea numarului de probe la bacalaureat si înfiintarea unui Colegiu al profesorilor, dupa modelul Colegiului Medicilor, sunt principalele noutati pentru învatamântul preuniversitar, propuse de Ministerul Educatiei dupa discutiile cu sindicatele.
Curtea Constitutionala a admis în 18 noiembrie sesizarea facuta de Partidul National Liberal si a decis ca Legea educatiei contravine Constitutiei, actul normativ fiind unul dintre cele trei pe care Guvernul Boc si-a asumat raspunderea în Parlament în septembrie.
Chiar daca legea educatiei nationale a fost declarata neconstitutionala, elevii de clasa a XII-a nu vor avea de suferit, deoarece modificarile referitoare la examenul de Bacalaureat au fost adoptate printr-ul alt act normativ.
Noua metodologie de bacalaureat a fost propusa initial în noua lege a educatiei însa în final a fost oficializata printr-o ordonanta de urgenta, în luna septembrie a acestui an.
Examenul de Bacalaureat 2010: trei probe scrise si doua orale
Absolventii claselor a XII-a vor sustine trei probe scrise si doua probe orale, în timpul anului.
Evaluarile scrise la examenul de Bacalaureat 2010 sunt:
1. Proba scrisa la limba si literatura româna – proba comuna pentru toate filierele, profilurile si specializarile;
2. O proba scrisa, diferentiata în functie de filiera si profil: matematica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;
3. O proba scrisa la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în urmatoarele doua grupe de discipline: fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica, sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv geografie, filosofie, logica, argumentare si comunicare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie – pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala.
Proba scrisa la limba si literatura materna – proba comuna, pentru aceeasi limba, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limba a minoritatilor nationale, la toate filierele, profilurile si specializarile;
Ministerul Educatiei a facut publica metodologia examenului de admitere la liceu
Aceasta metodologie se va aplica din anul scolar 2009-2010 precum si programa scolara pentru materiile de examen, respectiv limba româna, matematica si, dupa caz, limba materna.
Potrivit documentelor oficiale publicate pe site-ul institutiei, examenul va avea doua probe scrise, care vor fi sustinute în zile diferite si vor înlocui tezele unice. Elevii care au învatat în limba materna vor sustine si o a treia proba, la aceasta disciplina. Spre deosebire de tezele unice, aceste probe vor fi sustinute numai de elevii claselor a VIII-a, nu si de cei de a VII-a. În rest, materiile de examen sunt identice cu cele de la tezele unice, mai putin proba de istorie/geografie, care nu se mai regaseste printre probe.
Proba de limba si literatura româna va avea loc pe 4 mai, doua zile mai târziu vor fi examinati elevii care au învatat în limba materna, iar pe 12 mai este programata proba la matematica. Exista si o perioada speciala de evaluare, pentru elevii care au ratat primul tur de examene, aceasta fiind între 25 mai si 2 iunie.
În ceea ce priveste "modelul evaluarilor internationale standardizate", în documentele publicate de minister nu se face nicio referire.
Programa pentru evaluarea nationala la limba si literatura româna propune mici diferente fata de anii trecuti si anume: nu constituie continut obligatoriu pentru testarea nationala:
specia literara roman genul dramatic propozitia subordonata circumstantiala conditionala propozitia subordonata circumstantiala concesiva propozitia subordonata circumstantiala consecutiva
Potrivit metodologiei aprobate, admiterea la liceu se va face tot prin repartizare computerizata. Anul acesta, media de admitere la liceu va fi calculata tinând cont de media de absolvire a gimnaziului, care are o pondere de 50%, media notelor obtinute în clasa a VII-a la tezele cu subiect unic, pondere 25%, si media notelor obtinute la probele din clasa a VIII-a ce înlocuiesc tezele unice. Din anul scolar 2010-2011, media de admitere la liceu se va calcula în functie de media de absolvire a gimnaziului, pondere 50%, si media la probele sustinute în clasa a VIII-a în locul tezelor unice.
În vederea derularii repartizarii computerizate, în perioada 17-24 iunie, absolventii claselor a VIII-a, împreuna cu parintii si dirigintii lor, vor completa fisele de înscriere la liceu. Elevii pot opta pentru licee dintr-un singur judet. Daca aleg sa învete la licee din alt judet decât cel în care au terminat gimnaziu, ei vor completa fisele de înscriere în centre special organizate în acest scop.
Pe 2 iulie va avea loc repartizarea propriu-zisa, iar pâna pe 3 iulie unitatile de învatamânt gimnazial vor afisa listele cu fostii lor elevi admisi la liceu si lista cu locurile în liceu ramase disponibile.
Daca noua formula a examenului de bacalaureat ramâne valabila, nu acelasi lucru se poate spune despre celelalte modificari ale sistemului de învatamânt. Prevederi, precum învatamântul obligatoriu de 11 clase (inclusiv grupa pregatitoare), manualele optionale sau programa bazata pe competente, ramân deocamdata suspendate.
Legea prevedea ca programele scolare sa acopere maximum 75% din numarul de ore, 25% urmând a fi alocate cadrelor didactice pentru "individualizarea modului de predare". De asemenea, planurile-cadru de învatamânt pentru învatamântul secundar ar cuprinde 60% discipline din trunchiul comun, 20% curriculum diferentiat si 20% curriculum la decizia scolii/curriculum în dezvoltare locala.
De asemenea, potrivit noii Legi a educatiei nationale, scolile urmau sa fie conduse de consilii de administratie din care sa faca parte atât parinti, profesori, cât si reprezentanti ai autoritatilor locale. Consiliul ar fi ales directorul, care nu ar fi avut dreptul sa faca parte din niciun partid politic, din momentul intrarii în vigoare a legii (prevedere declarata neconstitutionala).
Eliminarea conditiei de vechime pentru ocuparea unui post în învatamântul superior este o alta masura cuprinsa în Legea educatiei nationale.