Declaratia ministrului Funeriu, dupa întâlnirea cu inspectorii scolari generali (Sibiu, 8 februarie)


Declaratiile ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, dl. Daniel Petru Funeriu, dupa întâlnirea cu inspectorii scolari generali (Sibiu, 8 februarie)


Buna ziua si ma bucur foarte mult ca ma aflu la Sibiu, astazi. Vreau sa va informez despre ce am avut astazi în agenda. În primul rând, azi de dimineata am avut o întâlnire cu domnul prefect si cu domnul inspector scolar general din Sibiu, pentru a vedea exact ceea ce se întâmpla la nivelul judetului Sibiu, daca exista probleme si cum le putem rezolva.
La 9,30 am participat la o întâlnire a Centrului National de Dezvoltare a Învatamântului Profesional si Tehnic, care gestioneaza proiectul cofinantat din Fondul Social European, prin POSDRU.
Acest proiect se refera la revizuirea metodologiilor si a procedurilor pentru cresterea calitatii învatamântului profesional si tehnic. A fost în acelasi timp si prima întâlnire de când am preluat Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului cu inspectorii scolari generali din toata tara. Au fost prezenti aproape toti inspectorii scolari generali.

Am discutat trei chestiuni majore:

- Cele legate de organizarea învatamântului în conditiile meteorologice, la nivelul tarii, asa cum le cunoastem astazi. Asa cum stiti, sub conducerea premierului Emil Boc, ieri, a avut loc o întâlnire pentru situatii de urgenta si, asa cum a spus premierul, astazi, la ora 17.00, MECTS va anunta exact ce se va întâmpla, judet cu judet. Le-am cerut inspectorilor scolari generali sa aiba în vedere, în functie de conditiile meteorologice, un element esential si anume siguranta copiilor: sa nu mearga copiii în scoli care nu sunt încalzite, sa nu ne trezim cu surprize ca unii copii sunt transportati cu microbuze, care apoi nu reusesc sa se miste din cauza zapezii sau ca avem copii care se deplaseaza în conditii meteorologice foarte dificile pentru ei. Sa avem în vedere ca unic parametru siguranta copiilor, iar apoi, desigur, în functie de zilele în care nu se face scoala, sa vedem cum recuperam orele. Este o mica problema cu cei din anii terminali, care vor începe saptamâna viitoare o prima proba de evaluare a competentelor la bacalaureat. Prin urmare, cred ca aici trebuie sa fim atenti cu ce se întâmpla cu clasa terminala, în învatamântul liceal. Ca o prima concluzie, as vrea sa spun ca ieri, când au intervenit aceste situatii de urgenta, dar si astazi, am colaborat foarte bine cu inspectorii scolari, au raspuns foarte bine cerintelor noastre si asa cum sa vazut si astazi sunt foarte putine cazuri în care avem probleme. La ora actuala, asa cum stiti, procesul educational este oprit la clasele I-VIII, uneori si la liceu, în 11 judete, partial în Arges si se discuta ce se întâmpla în judetul Braila. De asemenea, scolile sunt închise si la nivelul Municipiului Bucuresti. Situatia este dinamica, de aceea am decis ca la ora 17.00 sa anuntam ce se întâmpla la nivel national. Înca o data vreau sa spun ca eu sunt multumit de cum au actionat inspectorii în colaborare cu comitetele pentru situatii de urgenta, de la nivelul fiecarui judet. Cred ca lucrurile sunt pe calea cea buna, în pofida conditiilor meteorologice dificile.

- Am discutat apoi chestiuni referitoare la organizarea bacalaureatului, a examenelor nationale si, mai ales, a pregatirii noului an scolar. Doamna. Secretar de stat Oana Badea a facut o prezentare a cerintelor ministerului si a calendarului de organizare a noului an scolar. Vrem sa vedem exact care sunt elementele. Stiti bine ca în fiecare an exista probleme cu autorizarea unitatilor scolare, cu licentele de transport, sunt probleme recurente de la an, la an si niciodata nu este prea devreme sa începi pregatirea noului an scolar. Îi multumesc doamnei. Secretar de stat Oana Badea pentru gestionarea acestui proces, astfel încât sa avem cât mai putine scoli neautorizate si sa începem cu dreptul noul an scolar.

- Nu în ultimul rând, esentiala a fost discutia pe care am avut-o cu inspectorii scolari generali în ceea ce priveste optiunile si demersul legislativ în privinta noii Legi a Educatiei. Intentia mea a fost sa prezint inspectorilor care sunt optiunile majore ale ministerului în aceasta directie si sa-i informez asupra întregului nostru demers. Am discutat sase puncte care vor constitui principalii piloni ai acestei legi în domeniul învatamântului preuniversitar.

În ceea ce priveste ciclul de învatamânt trebuie sa avem, în continuare, învatamânt obligatoriu pâna la vârsta de 16 ani si desigur, sunt discutii în privinta organizarii acestor cicluri de învatamânt, pe parcursul elaborarii legii. În al doilea rând, este vorba despre programa si despre noile proceduri de evaluare. Aici vreau sa fac o mentiune speciala: programa scolara, curriculumul scolar nu raspund la doua necesitati imperative: cea de modernizare a învatamântului si faptul ca programa este mult prea stufoasa, mult prea încarcata. Le-am spus inspectorilor ca, din punctul meu de vedere, inechitatea sistemului de învatamânt din România începe cu programa scolara. Un copil care provine dintr-o familie mai educata, cu posibilitati financiare mai mari, va putea sa tina pasul cu aceasta programa. Un copil care provine dintr-o familie cu dificultati sau care poate sa se ocupe mai putin de el, va avea probleme majore si va fi pierdut pentru sistemul educational înca din primii ani de scoala. Aici este un lucru deosebit de important pe care trebuie sa-l facem, nu neaparat asteptând noua Lege a Educatiei. Trebuie sa avem o programa scolara bazata pe formarea de competente si nu pe toceala. În strânsa corelare cu programa scolara trebuie sa avem în vedere ceea ce se întâmpla la nivelul evaluarilor. Avem un efort de facut în ceea ce priveste evaluarea, iar una dintre optiunile majore pe care dorim sa le introducem în lege este introducerea portofoliului educational si transformarea lui într-o realitate a sistemului educational din România. Filosofia este simpla: eu cred ca o nota nu reprezinta 100% din ceea ce înseamna parcursul scolar al unui elev. Evaluarea elevilor trebuie sa fie mult mai complexa, nu doar printr-o simpla nota. Un angajament foarte ferm al Guvernului este descentralizarea si depolitizarea. Am dat un semnal puternic inspectorilor, asa cum este prevazut în programul de Guvernare, în pactul National pentru Educatie, trebuie sa fim foarte vigilenti cu tot ceea ce înseamna implicarea exagerata a politicului în viata scolii. Am spus acest lucru inspectorilor si ma bazez pe întelegerea lor de a nu lasa politicul sa se amestece mai mult decât este cazul în viata scolii. De asemenea, optiunea pentru descentralizare este ferma: decizia administrativa trebuie dusa cât mai aproape de scoala. Nimeni nu stie mai bine decât un director cum trebuie sa fie gestionata scoala. De asemenea, este vorba si de descentralizare curriculara. Programa, din punctul nostru de vedere, trebuie sa aiba o componenta de aproximativ 20% la nivelul scolii. Mai mult, este o a doua dimensiune a descentralizarii: programa la dispozitia profesorului. Stim bine cu totii, la sfârsitul anului scolar, începe fuga dupa materie, sa terminam materia. Atunci când un profesor va putea sa parcurga programa scolara în 80% din timpul alocat clasei, va exista acel 20% la dispozitia profesorului care desigur, daca are o clasa buna, va putea face un învatamânt de performanta, iar daca are o clasa mai putin buna, va putea merge spre un învatamânt remedial.

Am discutat despre politicile resurselor umane, gestiunea carierei profesorilor, a directorilor si exista doua elemente deosebit de importante, care, din pacate, au fost neglijate în trecut si pe care dorim sa le introducem în noua Lege a Educatie. Acestea sunt preocuparea pentru educatia timpurie si pentru educatia permanenta. Acestea sunt cele 6 axe fundamentele pe care se va baza demersul nostru legislativ. Din punctul de vedere al demersului, ceea ce am spus inspectorilor si va spun si dvs. este ca într-un timp relativ scurt, voi merge în Guvern cu o varianta a Legii Educatiei Nationale, care, dupa ce va fi trecuta într-o prima lectura de Guvern, va fi suspusa dezbaterii publice o luna de zile. Dupa aceea o vom adopta în Guvern si o vom transmite pe procedura legala Parlamentului.

În vederea ducerii la bun sfârsit a acestui demers, am initiat înca de saptamâna trecuta discutii cu sindicatele si cu grupurile parlamentare de la Senat si de la Camera Deputatilor. Le-am solicitat o întrevedere pentru a le expune care sunt optiunile majore pentru Legea Educatiei, sa le ascult propunerile. Am facut acelasi lucru cu organizatiile sindicale. Saptamâna trecuta m-am întâlnit cu Federatia Spiru Haret si FLSI, cu dl. Cornea si dl. Pop de la FSLI si cu dl. Izvoranu si dl. Nistor de la Spiru Haret. Discutiile s-au axat exclusiv pe lege, pe optiunile majore privind noua Lege a Educatiei. Am fost încurajat de atitudinea acestor doua federatii sindicale. Urmeaza sa ma întâlnesc si cu celelalte federatii sindicale si cu grupurile parlamentare. Doresc sa reiterez optiunea clara a Guvernului ii a mea, de deschidere maxima catre Parlament, de deschidere cu atât mai mult cu cât vorbim despre o lege a Educatiei. Este o consultare cât mai larga, în spiritul Pactului National pentru Educatie, care a fost semnat de toate partidele, în spiritul în care a fost elaborata, pâna acum, si Strategia Comisiei Prezidentiale si care a fost semnata de toate sindicatele. În acest spirit doresc sa încadrez si demersul privind noua lege care eu sper, si fac un apel catre Paralment, sa avem discutii foarte rapide, ca pâna în luna iunie sa avem noua lege trecuta de Parlament.

Cam acestea sunt cele trei elemente pe care le-am discutat cu inspectorii scolari generali, astept discutiile cu reprezentantii sindicatelor din Educatie si cu grupurile parlamentare. Asa cum am spus, vom discuta cu toti cei care sunt actori ai domeniului Educational. Va multumesc!

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame