Se vor modifica programele si manualele scolare.


Ministerul Educatiei: Programa scolara depasea competentele profesorilor

"S-au introdus competentele în programele scolare, însa cadrele didactice nu au fost pregatite sa predea si sa evalueze în conformitate cu aceste competente", sustine coordonatorul Consiliului pentru Curriculum, Firuta Tacea. Din luna august si pâna în noiembrie noul Consiliu va trebui sa puna bazele noului curriculum dupa care vor modificate programele si manualele scolare.

olimp1Elevii din România vor studia dupa un nou curriculum national. Modificarile ar trebui sa fie introduse, potrivit ministrului Educatiei, Daniel Funeriu începând cu anul scolar 2011-2012. Primul pas pentru modernizarea curriculumului national a fost deja facut: Ministerul Educatiei a înfiintat Consiliul pentru Curriculum.

"Ministrul Funeriu a spus ca ne gândim foarte limpede cum sa articulam mai bine componentele, de exemplu, curriculum, evaluare si formare. Asta ar fi o directie de modernizare foarte importanta si care a fost destul de neglijata pâna acum, în sensul ca evaluarea a avut propria traiectorie, formarea a ramas de cele mai multe ori în urma sau a fost gândita ca o componenta ulterioara modificarilor din curriculum, iar lucrurile astea ar trebui sa stea împreuna", a explicat pentru REALITATEA.NET coordonatorul Consiliului, Firuta Tacea.

Ea a mai spus ca membrii consiliului vor încerca sa elaboreze niste principii care sa regleze mai bine si unitar problematica schimbarilor din curriculum.

"Dupa desfiintarea Consiliului National pentru Curriculum din 2007, lucrurile au evoluat mai putin controlat si mai putin coerent, cu schimbari punctuale si fragmentare. Acum am zis sa le gândim pe toate unitar, sa nu mai facem modificari doar pe învatamântul primar, sau doar pe învatamântul liceal, sau doar pe cel gimnazial. Ele sa fie gândite de la un cap la altul pe un întreg traseu de formare a elevilor", a completat Firuta Tacea. 

Punctele slabe ale curriculumului în vigoare

Principalul punct slab al actualului curriculum, este potrivit Firutei Tacea, lipsa unei coordonari între toate elementele care stau la baza formarii elevului.
Mai exact, s-au introdus competentele în programele scolare, însa cadrele didactice nu au fost pregatite sa predea si sa evalueze în conformitate cu aceste competente. 

"Nu sunt articulate aceste componente, partea de evaluare, cu partea de curriculum si partea de formare a cadrelor didactice. De exemplu, de foarte scurt timp au devenit oficiale programele scolare pentru învatamântul gimnazial orientate spre competente, deci care contin în structura lor competente. În paralel nu am sesizat nicio activitate de formare a cadrelor didactice, dar care sa cuprinda un numar semnificativ, adica pe toti aceia care vor lucra cu aceste programe la clasa si care sa fie pregatiti sa opereze cu aceste programe care contin competente. Profesorul de gimnaziu nu a folosit notiunea de competente. El s-a trezit cu niste documente schimbate pe care nu a fost pregatit sa le foloseasca", a explicat Firuta Tancea.

Coordonatorul Consiliului a spus ca în foarte putine cazuri elevilor li se evalueaza competentele.

Un alt punct slab este neglijarea învatamântului gimnazial. "S-au facut o multime de revizuiri de curriculum de învatamânt primar si general si a fost neglijat gimnaziul. Ori nu este normal sa ai niste componente trunchiat abordate, pentru ca elevul este un întreg, el intra pe un traseu de formare si iese de pe un traseu de formare. Ar trebui sa fie unitar ce i se întâmpla acolo în scoala", a spus Firuta Tancea.

Iar schimbarea manualelor este o consecinta fireasca a modernizarii curriculumului. Coordonatorul Consiliului a spus ca daca se aduc modificari la nivelul principiilor si al proiectarii de curriculum este normal sa modifici si manualele. Ea nu a putut însa sa spuna ce modificari vor suferi acestea.

"În momentul în care ne va fi foarte clar cum arata acest curriculum national modificat, înnoit, revigorat, cum o fi el, se vor vedea si se vor prefigura si schimbarile din manuale".

Pâna atunci însa, membrii Consiliului mai au mult de lucrat. Ei trebuie întâi sa schiteze un cadru de referinta al noului proiect, care, potrivit ministrului de resort, ar trebui sa fie conturat în cursul lunii noiembrie cu tot ansamblul de principii, de reguli si chiar si metodologia care sa ghideze întreaga proiectare a curriculumului.

Prima întâlnire a expertilor va avea loc în cursul lunii august.

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame