Evaluarea Nationala pentru elevii clasei a VIII-a, în anul scolar 2010-2011
la disciplina Matematica
Introducere
Evaluarea Nationala pentru elevii clasei a VIII-a este un examen national si reprezinta modalitatea de evaluare externa sumativa a competentelor dobândite pe parcursul învatamântului gimnazial.
În cadrul Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a Matematica are statut de disciplina obligatorie.
Structura probei de evaluare la disciplina Matematica.
Testele elaborate pentru proba scrisa la matematica contribuie la îndeplinirea functiilor evaluarii urmarite prin examenul de Evaluare Nationala.
Fiecare test asigura o cuprindere echilibrata a materiei studiate având un grad de complexitate corespunzator competentelor si continuturilor programei de Evaluare Nationala, care este inclusa în programa scolara, si poate fi rezolvat în timpul stabilit de 2 ore.
Testul pentru proba scrisa la disciplina Matematica este format din trei subiecte.
Primul subiect contine itemi de completare, subiectul al doilea si subiectul al treilea contin itemi de tip rezolvare de probleme.
Testul contine itemi care au un caracter aplicativ si care solicita mai mult judecata bazata pe rationament deductiv.
Subiectele nu vizeaza continutul unui manual anume. Manualul scolar reprezinta doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori si de elevi, care ajuta la parcurgerea programei scolare în vederea formarii competentelor prevazute de aceasta.
Competente de evaluat la disciplina Matematica
Proba scrisa la disciplina Matematica, sustinuta în cadrul examenului de Evaluare Nationala 2011, evalueaza competente dezvoltate pe parcursul învatamântului gimnazial, în conformitate cu programele scolare pentru clasele a V-a - a VIII-a, în vigoare pentru absolventii promotiei 2011.
Competentele de evaluat, asociate continuturilor programei pentru examenul de Evaluare Nationala, în cadrul probei scrise la Matematica sunt:
1. Utilizarea notiunii de numar real si a relatiilor dintre multimile de numere studiate
2. Identificarea proprietatilor operatiilor cu numere reale
3. Aplicarea operatiilor cu numere reale în calcule variate
4. Analizarea unor situatii practice cu ajutorul rapoartelor, procentelor, proportiilor
5. Identificarea unor probleme care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, inecuatiilor sau a sistemelor de ecuatii, rezolvarea acestora si interpretarea rezultatului obtinut
6. Aplicarea în rezolvarea problemelor a elementelor de logica si de teoria multimilor
7. Utilizarea elementelor de calcul algebric
8. Alegerea metodei adecvate de rezolvare a problemelor în care intervin dependente functionale sau calculul probabilitatilor
9. Aplicarea teoriei specifice functiei de forma f :R›R, f ( x) = ax + b, unde a,b?R
10. Utilizarea proprietatilor figurilor geometrice si a corpurilor geometrice în probleme de demonstratie si de calcul
11. Reprezentarea, prin desen, a unor figuri geometrice si a unor corpuri geometrice utilizând instrumente geometrice
12. Transpunerea în limbaj matematic a enuntului unei situatii-problema
13. Analizarea si interpretarea rezultatelor obtinute prin rezolvarea unei probleme practice cu referire la figurile geometrice si la unitatile de masura
14. Investigarea valorii de adevar a unor enunturi si construirea unor generalizari
15. Redactarea coerenta si completa a solutiei unei probleme
Precizari privind evaluarea la disciplina Matematica
Baremul de evaluare si de notare este asociat sarcinilor concrete de lucru date elevilor si pe baza acestuia se apreciaza lucrarile scrise. Baremul de evaluare si de notare este elaborat cu grad înalt de obiectivitate si aplicabilitate, astfel încât sa reduca diferentele de notare dintre corectori. Baremul de evaluare si de notare a fost proiectat pe baza notarii analitice. Aceasta implica determinarea principalelor performante (unitati de raspuns) pe care elevul trebuie sa le evidentieze în rezolvarea fiecarui item. Notarea analitica are avantajul de a asigura rigurozitatea corectarii, favorizând realizarea unei aprecieri obiective.
Baremul de evaluare si de notare, în cazul itemilor de tip rezolvare de probleme, include elemente ale raspunsului care sunt notate. În acest fel candidatul primeste punctaj pentru rezolvari partiale ale cerintei itemului. Pentru o evaluare unitara, în 3barem se regasesc rezolvari complete ale itemilor. Se puncteaza corespunzator oricare alta metoda de rezolvare corecta a problemei.
Testul si baremul corespunzator, elaborate în vederea asigurarii transparentei si informarii persoanelor interesate, sunt prezentate ca modele pentru Evaluarea Nationala.
Vezi : S U B I E C T E MODEL pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2011