Modificari si completari la Legea Educatiei Nationale



30.05.2012 

        Guvernul României a aprobat în sedinta de miercuri, 30 mai, proiectul de ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011. Principalele modificari propuse de MECTS vizeaza adecvarea cadrului legislativ la o serie de realitati care nu au fost luate în calcul în momentul adoptarii Legii Educatiei prin asumarea raspunderii (2010). Situatiile care impun armonizarea legislatiei vizeaza efectivul claselor care, la nivel maximal (25 de elevi), nu poate sa fie depasit în situatii exceptionale, selectarea personalului didactic calificat pentru clasa pregatitoare, respectiv formarea pe un curriculum special a cadrelor didactice care vor preda la clasa pregatitoare. Totodata, proiectul de ordonanta de urgenta prevede o serie de completari cu incidenta asupra sistemului de învatamânt superior.

        Astfel, potrivit proiectului de act normativ aprobat astazi, formatiunile de prescolari din grupa mare sau de elevi pot functiona, în situatii exceptionale, sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului scolar, pe baza unei justificari corespunzatoare, tinând seama de încadrarea în costul standard per elev si în numarul maxim de posturi aprobat pentru învatamântul preuniversitar la nivelul judetului, respectiv municipiului Bucuresti. Aceasta ajustare a cadrului legislativ permite, de exemplu, înscrierea unui elev dupa începerea anului scolar într-o clasa care are efectivul la limita maxima, dar care este unica pe nivelul respectiv sau are o specializare unica. Un alt efect benefic este posibilitatea functionarii claselor sub efectivul minim (în situatii temeinic motivate) în zonele izolate din mediul rural sau peste efectivul maxim, în zonele aglomerate din mediul urban.

        Pe de alta parte, demersul legislativ al MECTS permite asigurarea încadrarii cu personal didactic titular la clasa pregatitoare prin asigurarea mobilitatii personalului didactic titular de la o unitate de învatamânt la alta, precum si dintr-o localitate în alta, pe tot parcursul anului scolar.
În ceea ce priveste învatamântul superior, precizam ca desi Legea Educatiei Nationale a intrat în vigoare din februarie 2011, procedurile subsecvente nu au fost elaborate în vederea pregatirii noului an universitar, fapt care ar fi putut genera efecte perturbatoare în sistem. Pentru evitarea acestora, MECTS a luat o serie de masuri care permit organizarea scolilor doctorale, respectiv mentinerea si îndeplinirea standardelor de autorizare provizorie/ acreditare în învatamântul superior.

        Astfel, pâna la finalul anului universitar 2012-2013, evaluarea scolilor doctorale se face de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau strainatate. Sistemul de criterii si metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, pe baza propunerilor ARACIS. Fiecare scoala doctorala este evaluata periodic, din 5 în 5 ani.  De asemenea, pentru anul universitar 2012-2013, numarul granturilor doctorale se stabileste prin hotarâre de Guvern si se repartizeaza institutiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. Scolile doctorale vor primi din partea IOSUD granturile doctorale prin competitie între acestea, pe baza unei metodologii aprobate de senatul universitatii..

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame