L-am auzit pe premierul României mândru de realizarile armatei române si a serviciilor secrete, enumerând printre acestea siguranta cibernetica pe care o asigura România, chiar si altor state din zona.
Ne mândrim cu performantele elevilor români la olimpiadele si concursurile internationale de stiinte sau ca a doua limba vorbita la Microsoft este româna. Credeti ca aceste izvoare de talente românesti sunt din geneza poporului român, ca ne-am nascut destepti si ca vom produce talente de acest fel, pe banda? Va înselati amarnic!
Oare nimeni nu se gândeste ca scolii românesti, mult hulite în ultimul timp, se datoreaza totul?!... ca în spatele acestor copii realizati se afla niste profesori minunati care s-au format într-o scoala în care programul oficial de studiu era de luni pâna sâmbata, ca învatau dupa o programa scolara mult mai încarcata decât cea a elevilor lor si nu s-au plâns niciodata pentru asta? Ce facem dupa ce n-o sa mai fie domniile lor?!... Ce fac politicienii nostri pentru salvarea învatamântului românesc?... Îndrazniti sa va imaginati un învatamânt de performanta în viitor? Eu, ca parte din acest sistem, nu!
Am asistat cu totii la victoria statului român asupra concursurilor de matematica, platite de parinti. Victorie totala!... dar nu numai asupra evaziunii fiscale pe care, se pare ca, unii organizatori o faceau, ci si asupra a ceea ce dezvolta aceste concursuri: spiritul de competitie, dorinta de performanta, dragostea pentru matematica, evaluarea periodica într-un cadru largit, dorinta de a fi… din ce în ce mai bun! Am elevi care au crescut cu aceste concursuri, care au în portofoliul lor diplomele si medaliile obtinute si de care erau atât de mândri!... Ce sa le spun acum, ca au fost pacaliti, ca munca lor a fost în zadar, ca am gresit atunci când i-am elogiat în fata clasei pentru rezultatele deosebite obtinute.
Cum sa-i explici unui copil ca scoala nu are voie sa organizeze concursuri, ca unica competitie agreata ramâne Olimpiada de matematica, de care oricum e speriat. Pentru cei care nu cunosc, Olimpiada de matematica ramâne cea mai importanta confruntare pe tarâmul matematicii, dar care necesita o pregatire dupa o programa diferita de programa scolara pentru a accede în fazele superioare, pregatire la care nu toti copiii au acces, din pacate.
Faptul ca sistemul românesc de învatamânt nu faciliteaza accesul tuturor elevilor, dornici de performanta, la o astfel de pregatire este la fel de grav ca unul din motivele invocate la interzicerea concursurilor de matematica cu taxa în scoli si anume discriminarea elevilor care nu-si permit plata unei taxe de participare. Amintesc aici si obligativitatea cadrelor didactice de a participa la evaluari si supravegheri în afara orelor si zilelor din program, activitate neremunerata, situatie pe care nu o întâlnim în nici un stat democratic din lume.
Dragi reprezentanti ai statului român, faceti ceva pentru ca Scoala Româneasca de Matematica sa ramâna vie, sa ne bucuram în continuare de performante fiilor si nepotilor nostri si nu uitati un lucru important: platiti-i pe profesori!
Prof. Catalin Osiceanu
10.03.2015