„Adevarul” a intrat în posesia proiectului noii Legi a educatiei, pe care ministrul Educatiei Sorin Cîmpeanu îl doreste adoptat de Parlament pâna la finalul anului. Noua lege implementeaza concurs de admitere la liceu, descentralizeaza scolile si asigura studentilor reprezentare de 25% în conducerea universitatilor. Documentul nu include totusi modificarile aduse procedurii de înscriere la ora de Religie.
Proiectul de lege ar trebui sa intre luni în dezbatere publica, însa reprezentantii sistemului de învatamânt au primit documentul abia vineri.
Una dintre cele mai importante modificari din proiectul de lege este introducerea concursului de admitere la liceu, pe lânga Evaluarea Nationala, desi ministrul a exclus initial posibilitatea introducerii ambelor examene.
„S-au avansat mai multe variante, sa ramâna Evaluarea Nationala sau sa se organizeze un examen punctual de admitere la liceu, care sa nu ia în considerare mediile din gimnaziu. În orice caz, este exclus sa introducem ambele examene”, declara Cîmpeanu acum doua saptamâni.
Potrivit proiectului de lege, „admiterea la liceu/scoala profesionala se realizeaza prin concurs, în baza fisei de optiuni individuale depusa de candidati la înscriere. Fisa cuprinde optiuni din oferta educationala nationala exprimate în ordinea preferintelor”.
Mai exact, daca la un liceu, numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni (Mate-Info, stiinte sociale), este mai mare decât numarul locurilor disponibile, se organizeaza examen de admitere.
Media de admitere se calculeaza astfel: portofoliul educational – 20% (compus din mediile anilor de gimnaziu si alte diplome si activitati extrascolare), media probelor scrise de la Evaluarea Nationala – 30% si nota obtinuta la examenul de admitere – 50%.
Daca numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni, nu depaseste numarul locurilor disponibile, media de admitere se calculeaza în modul urmator: portofoliul educational – 40% si media probelor scrise de la Evaluarea Nationala – 60%.
În schimb, admiterea la scolile profesionale se face doar prin concurs în baza portofoliului educational.
Potrivit documentului, în prima etapa se va realiza admiterea cu proba de examen si în a doua etapa, admiterea prin repartitie computerizata la liceele la care au ramas locuri libere.
„Directorii de licee si colegii îsi doresc în general examen de admitere pentru a controla mai bine calitatea candidatilor. Totusi, scaderea calitatii absolventilor de gimnaziu este cauzata de deteriorarea întregului sistem de învatamânt si nu poate fi reparata printr-un examen de admitere mai dur. Ar trebui sa umblam la cauze, rezultatele proaste sunt doar eefctul”, este de parere Tincuta Apateanu, expert în educatie.
O alta modificare pe care o aduce noul proiect este descentralizarea unitatilor de învatamânt. Mai exact, concursurile de ocupare a posturilor vacante de catre cadrele didactice nu vor mai fi organizate de inspectoratele scolare, ci de unitatile de învatamânt, dupa o metodologie elaborata de Ministerul Educatiei.
„Este o prevedere buna. Cadrele didactice trebuie sa aiba contract de munca cu scoala, creste responsabilitatea fata de institutia de învatamânt si înseamna descentralizare reala. În plus, pârghiile directorului pentru asigurarea calitatii sunt mai puternice”, considera Tincuta Apateanu.
În plus, directorii unitatilor de învatamânt vor fi angajati în urma unui concurs organizat de consiliul de administratie al scolii.
Ca si pâna acum, consiliului de administratie va fi format din reprezentanti ai cadrelor didactice, inclusiv directorul, ai primarului, consiliului local si ai parintilor. Reprezentantii sindicatelor si ai elevilor au rol de invitati permanenti, fata de legea actuala în care poarta statutul de observatori.
Dupa constituire, membrii vor alege un presedinte, dintre cadrele didactice. În legea actuala, directorul automat si presedintele consiliului. Ales pe perioada de cel mult un an, presedintele conduce sedintele si semneaza hotarârile adoptate.
De asemenea, printre atributiile consiliul de administratie se numara si organizarea concursului de ocupare a functiilor de director. Membrii care se afla în conflict de interese nu participa la vot.
Descarca Proiectul Legii educatiei nationale si al Statutului personalului didactic