Aprecierea de care se bucură astăzi Colegiul Naţional de Informatică ”Tudor Vianu” este rezultatul binemeritat al eforturilor pe care comunitatea noastră, profesori, elevi şi părinţi, le-a depus constant pentru afirmare pe multiple planuri, în ţară şi în străinătate, şi la care au contribuit de-a lungul deceniilor profesori eminenţi.
Într-o lume a performanţelor, a ambiţiilor tehnice, a succeselor şi a şanselor aleatorii, care, în chip miraculos, împing omenirea pe drumurile civilizaţiei, modelul moral - mai puţin spectaculos, în ciuda greutăţii sale de aur curat - scapă adesea privirii noastre grăbite. Astfel, noi, profesorii acestui colegiu, am încercat să pregătim pentru societate, înainte de toate modele morale, oameni care să ştie ce este binele, dreptatea, omenia, iubirea, aprecierea, oameni care sunt responsabili, oameni loiali, sinceri, competenţi, spirituali. Chiar dacă aceste valori morale sunt minimalizate de presă, de televiziune, chiar dacă unii părinţi lasă ca propriii copii să fie educaţi de acestea şi nu de şcoală, noi continuăm să creştem elevi având ca reper aceste valori, iar, dacă reuşim ca din aceşti copii, care au o pregătire peste medie, să scoatem olimpici, este excelent, însă scopul nostru este de a forma oameni, adevărate caractere.
Profesorii colegiului nostru au grijă de clase formate în cea mai mare parte din copii cu personalităţi puternice, cu IQ peste medie, pretenţioşi, cu preocupări şi pasiuni foarte variate, care aşteaptă de la fiecare dintre noi lucruri fireşti: să ne facem foarte bine meseria, să-i evaluam corect, să-i tratăm cu respect, apoi urmează susţinerea cercurilor de matematică, informatică, fizică, teatru, baschet, handbal, debate, robotică, jurnalism etc, toate astea din pasiune. Deşi şcoala noastră este cunoscută mai ales ca liceu al olimpicilor la matematică, informatică, fizică şi chimie, elevilor noştri li se oferă diferite moduri de exprimare, rezultatele la materiile umaniste putând părea surprinzătoare pentru un neavizat. Fiind un act ce ţine de sfera relaţiilor interpersonale, actul educativ, eficienţa sa se decid pe terenul raporturilor concrete zilnice dintre profesor si elev; astfel că noi încercăm să fim cât mai aproape de nevoile elevului, aplicând de fiecare dată metode inovatoare de predare şi de evaluare.
Comentariile defăimătoare pe care le citim în mediul on-line în ultimele zile la adresa colegiului nostru nu sunt onorante pentru cei care le fac, mai ales că noi, profesorii, încercăm, fără prea multe resurse, să dăm calitate actului educaţional. Neavând resursele învăţământului particular, noi trebuie să facem lecţii de calitate cu clase având 30-35 de elevi, trebuie să ţinem cercuri cu olimpici care au alte nevoi decât ceilalţi elevi, trebuie să facem faţă presiunii unora dintre părinţii care vor doar note mari, fără a fi interesaţi de evoluţia propriilor copii, de valori, cunoştinţe sau competenţe.
Cu toate aceste impedimente, în ultimii ani avem zeci de premii la olimpiadele internaţionale de matematică, informatică, fizică şi chimie, avem o echipă de teatru iubită de liceeni, avem rezultate la concursurile de robotică şi de dezbateri, organizăm concursuri internaţionale de matematică, informatică şi fizică, Romanian Master of Mathematics fiind catalogat ca ”Liga Campionilor în matematică”, aici concurând puterile lumii în matematică cu prima echipă.
Cu toate subfinanţările sistemului suntem oameni ambiţioşi şi vrem să punem umărul la ridicarea României, însă nu ne iese pe de-a întregul. Deşi foarte mulţi ingineri IT, medici, avocaţi, cercetători, economişti renumiţi sunt absolvenţi ai liceului nostru şi o bună parte sunt studenţi sau absolvenţi ai universităţilor renumite din lume precum Harvard, Princeton, Stanford, Oxford, Cambridge, Imperial College etc, nu avem niciun absolvent al ultimilor 20 de ani care să facă parte din Parlament sau Guvern. Oare de ce?
În societatea românească se observă o plăcere a distrugerii a tot ceea ce este valoros şi, deşi suntem convinşi că orice este perfectibil şi ne propunem să fim în viitor şi mai buni, nu vom putea fără un cadru legislativ în care cei care au probleme să fie consiliaţi şi eventual înlăturaţi şi nu vom reuşi nici dacă posturile de profesor vor mai fi ocupate de oameni refuzaţi de alte sisteme ce nu oferă o pregătire specializată.
Pentru copiii care ne provoacă în fiecare zi, dându-ne speranţe în viitor şi oferindu-ne motive de a fi tot mai buni ca profesori şi ca oameni, vom merge mai departe pe acelaşi drum al performanţei, al verticalităţii, adică tot ceea ce înseamnă tradiţie şi calitate marca ”Tudor Vianu”.
Roxana Alexandru
prof. Monica Dumitrache
prof. Carmen Minca
prof. Mirela Marcu
prof. Elena Voicila
prof. Andreea Dumitru
prof. Iulia Manicea
prof. Claudia Anghel
prof. Maria-Elena Panaitopol
prof. Anca Leuciuc
prof. Oana-Maria Chioveanu
prof. Cătălina Enescu
prof. Alina Moraru
prof. Delia-Monica Georgescu
prof. Cristina Issa
prof. Iolanda Podeanu
prof. Maria-Ramona Nedea
prof. Cristina Vasile
prof. Georgiana Sarbu
prof. Elena Drăgan
prof. Irina Iosupescu
prof. Carmen Pleşa
prof. Eliza Manz
prof. Victor Manz
prof. Marcel Homorodean
prof. Armand Martinov
prof. Ovidiu Şontea