Ministra Educaţiei vine cu două modificări legate de susţinerea examenelor naţionale din anul şcolar următor. Ar fi binevenite, dar…
Prima schimbare face ca Examenul de Bacalaureat să înceapă mult mai devreme, pe 10 iunie, iar probele de competenţe au fost mutate în iarnă. Motivul invocat este legat de disconfortul noilor condiţii climatice din România.
Schimbarea legată de Evaluarea Naţională este că elevii îşi pot vedea lucrările înainte de perioada contestaţiilor. Prin această măsură, se doreşte reducerea numărului cererilor de recorectare a lucrărilor.
Această ultimă măsură nu va avea efectul scontat, atât timp cât rămâne în metodologie faptul că elevul poate fi însoţit la vizualizare doar de un tutore legal. De ce nu de profesorul de la clasă, de exemplu?!
Toate aceste schimbări nu sunt decât formale. Cele de substanţă rămân în actualitate. Enumăr doar câteva, pentru că nu mai vreau să dau consultanţă fără drept de autor, în glumă fie zis.
O astfel de „reformă” ascunde problemele mari din sistem. Ea ar fi trebuit să înceapă prin a li se face dreptate candidaţilor defavorizaţi, şi sunt mulţi, foarte mulţi, şi aici aş aminti sesiunea de examene naţionale, organizată în vremea grevei profesorilor de acum doi ani, urmată de înlăturarea cauzei.
Da, tocmai această cauză nu se regăseşte în deciziile ministrei! Cu părere de rău vă spun că sistemul de învăţământ suferă din pricina lipsei de resursă umană de calitate. Pentru evaluarea lucrărilor de bacalaureat trebuie selectaţi profesori dedicaţi, cu expertiză. Mă refer, în primul rând, la corespondenţa elev de un anumit nivel de formare - profesor evaluator care predă la acel nivel. Pentru exemplificare, nu poate corecta optim lucrarea la matematică a unui elev de la un colegiu naţional de top, profil real, un profesor care predă la un liceu cu profil uman, după cu totul o altă programă sau un profesor care nu a predat niciodată la liceu. E ideal să spunem că profesorii noştri sunt atât de bine pregătiţi, încât pot face faţă oricărei situaţii. ştim bine că nu este aşa. La liceele de top, se predau tehnici de rezolvare pe care puţini le cunosc. Dramatic este că au de suferit candidaţii bine pregătiţi, pentru că se ajunge până acolo încât nu li se alocă punctajul meritat. şi n-o să vă vină să credeţi, dar probabilitatea ca la contestaţii să li se întâmple acelaşi lucru sau mai grav este destul de mare. Trebuie să vă spun că un profesor de matematică primeşte pentru corectare lucrări de la toate cele patru tipuri de probe, cu subiecte total diferite, ceea ce nu este normal. La concursurile internaţionale evaluatorii corectează doar câte un singur subiect din lucrările elevilor, pentru a se putea concentra pe acesta, iar nota lucrării rezultă din media aritmetică acordată de profesori pentru fiecare subiect corectat individual. La fel se întâmplă şi la Olimpiada de Matematică. Bineînţeles că această ultimă prezentare e forma ideală de evaluare, mai dificil de realizat, dar nu imposibil.
Alocarea lucrărilor unor profesori dedicaţi este total la îndemâna ministrei/ministrului acum când lucrările sunt scanate şi se poate face joncţiunea, lucrare de M1 trimisă către profesor M1. Se pune întrebarea dacă se doreşte acest lucru?! Nu e mai uşor să se ascundă gunoiul sub preş?!
Aşadar, „Mircea, fă-te că lucrezi!”