În dezbaterea despre aplicarea Legii 141/2025, o întrebare se impune firesc: de ce şcolile de stat trebuie să atingă un prag minimal de elevi pentru a funcţiona, în timp ce şcolile particulare pot continua să existe şi cu câţiva copii în bănci?
Răspunsul este simplu la nivel juridic, dar complicat la nivel de politici publice. Avem, practic, două sisteme paralele care funcţionează după reguli diferite.
Conform Art. 16 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, modificat prin Legea 141/2025, o şcoală de stat dobândeşte personalitate juridică doar dacă are minimum 500 de elevi. Dacă nu atinge acest prag, este comasată sau pierde personalitatea juridică, indiferent de rolul social pe care îl joacă în comunitatea locală.
Logica oficială: eficientizarea cheltuielilor bugetare.
În schimb, şcolile private sunt guvernate de un alt cadru normativ. Personalitatea juridică le este conferită prin ordinul ministrului, odată cu autorizarea provizorie, conform procedurilor ARACIP. Evaluarea se face pe criterii de calitate (infrastructură, personal, plan educaţional), dar nu există niciun criteriu legat de numărul minim de elevi.
Logica oficială: respectarea dreptului la iniţiativă privată şi garantarea proprietăţii private.
Paradoxul:
Astfel, ceea ce pentru stat este „ineficienţă”, pentru privat este „diversitate educaţională”.
Dar acest raţionament strict juridic ascunde o incoerenţă de politici publice: se aplică criterii de „eficienţă” doar unde statul plăteşte, fără a evalua consecinţele sociale şi educaţionale pentru comunităţi.
Situaţia ilustrează un veritabil dublu standard: statul îşi sacrifică propriile instituţii sub pretextul eficienţei, dar permite sectorului privat să funcţioneze fără aceleaşi constrângeri.
Este aceasta o contradicţie juridică? Nu. Legislaţia e clară şi separată pe regimuri de proprietate.
Este însă un paradox al politicilor publice? Da: în loc să protejeze educaţia publică – accesibilă tuturor – statul alege să o restrângă, în timp ce lasă sectorul privat să prospere, chiar şi în condiţii minime de funcţionare.
Întrebarea de fond: eficienţa bugetară merită să fie plătită cu dispariţia şcolilor din comunităţi?
Semnat,
Cătălin Osiceanu
Profu’ de mate